(Artikkelia mukaillen Trainer4You 1.9.2015, kirjoittaja: Riku Aalto)

Edessäni istuu kiekkoleijonien kapteeni, huikean uran maailman arvostetuimmassa jääkiekkoliigassa NHL:ssä pelannut ammattilaisjääkiekkoilija Jussi Jokinen. Vaikka skeptisimmät saattoivatkin jo povata Jokisen uralle laskusuhdannetta, on mies nyt, jo kymmenen NHL:ssä pelatun kauden jälkeen, elämänsä kunnossa.

Sain mahdollisuuden jututtaa Jokista sekä hänen fysiikkavalmentajaansa Trainer4You personal trainer Sami Alalauria ja tentata millaisella treenillä mies on huippukuntonsa rakentanut sekä millaista on työskentely Jussi Jokisen, Pekka Rinteen, Joonas Donskoin, Miikka Salomäen, Ville Pokan sekä muiden tähtikiekkoilijoiden fyysisenä valmentajana.

Terve itsetunto jatkuvan kehittymisen peruspilarina

Vaikka tapasimme vasta ensimmäisen kerran ja keskustelumme on jatkunut pienen hetken, en voi olla kiinnittämättä huomiota Jussin poikkeukselliseen kykyyn analysoida omia vahvuuksiaan sekä kehityskohteitaan. Pelkän analyyttisuuden lisäksi mies etsii pohdinnoissaan jatkuvasti keinoja itsensä kehittämiseen. Vaikka takataskussa on nelivuotinen ja arvoltaan 16 miljoonan dollarin sopimus NHL –seura Florida Pantersin kanssa, ei miehen innostus, nöyryys ja valtava palo uuden oppimiseen ole kadonnut minnekään. Päinvastoin! Jokinen pelaa ja seuraa rakastamaansa lajia lätkää edelleen pikkupoikamaisella innostuksella sekä katsoo muun muassa jokaisen pelaamansa ottelun videolta omaa suoritusta edelleen paremmaksi hioakseen.

Lätkä on fiksujen miesten peli

Toinen asia, johon en voi olla kiinnittämättä huomiota on Jokisen kyky huomioida kaikki ympärillään olevat ihmiset. Yläfemmat saa hänen ympärillään parveilevan poikalauman lisäksi myös naapurin pikkuveijarit ja huomiota riittää kaikille tähtipeluria ihmetteleville vanhemmillekin. Itse asiassa olen törmännyt samaan huomioon melkein jokaisen urallaan poikkeuksellista menestystä saavuttaneen huippu-urheilijan kohdalla: Hyvä itsetunto, terve itseluottamus, analyyttinen ote omaan tekemiseen, nöyrä elämänasenne ja todellinen joukkuepelaajan luonne tuntuvat yhdistävän heistä lähes kaikkia.

Huippukunto on tiimityötä

Kolmas asia, johon kiinnitän huomioni, on Jussin urheilullinen

ja jäntevä olemus. Mies on selvästi tikissä, vaikka takana on lähes kolmen kuukauden mittainen omaharjoittelujakso Suomessa, kaukana seurajoukkueen ”valvovasta silmästä”. Jussi kertookin saaneensa treenata nyt täysin terveenä, eikä vammojen kuntouttaminen ole rajoittanut kehittävää treeniä tänä kesänä. Fysiikkavalmennuksesta vastaavan Sami Alalaurin ja Katja Kukkulan lisäksi Jokinen on treenannut jäällä taito-painotteisesti Tuomo Rädyn opissa ja hänen ravintovalmennuksensa suunnittelusta on vastannut kolmas Prässi treenaritiimin jäsenistä, Katja Kukkula.

Lisäksi Samin ja Katjan kokoamaan tukiverkostoon kuuluvat fysioterapeutti Ari Korkala, Lääkäri Harri Hakkarainen sekä psykologi Päivi Räty. ”Ideana on tarjota tähtikiekkoilijoille sujuva ja kokonaisvaltainen palveluputki, jossa urheilijan itse ei tarvitse huolehtia liiaksi mistään”, Sami kertoo ja mainitsee vielä Under Armorin treenivaatteiden sekä North Forcen urheilulisäravinteiden järjestyvän tiimiläisilleen, silloin kun niille on tarvetta.

Jussi kertoo ammattivalmennuksen olevan ainakin hänen kohdallaan tiivistä tiimityötä. Kokeneena ja analyyttisena huippuammattilaisena hän tietää kyllä omat kehityskohteensa, eli sen MITÄ treenataan. Sami, Katja ja heidän tiiminsä jäsenet sen sijaan päättävät sen, MITEN treenit toteutetaan. Kymmenen vuotta suomalaisen fysiikkavalmentajagurun Harri Hakkaraisen treenattavana olleen Jussin yksi tavoitteista olikin saada valmentajan vaihdoksella treeneihinsä lisää kipinää, monipuolisuutta sekä uutta nostetta uralleen.

Juhannukselta mukaan Prässin treenirinkiin

Jussi saapui Suomeen leijonien MM-kisaurakan päätyttyä puolivälierätappioon (3-5) kisaisäntä Tsekille toukokuun puolivälissä. Ensimmäiset kolme viikkoa menivät rankasta kaudesta palautellessa ja seuraava kolmen viikon periodi sujui omatoimisesti treenaillessa. Juhannuksen jälkeen Jussi liittyi Prässin treenivahvuuteen ja siitä saakka harjoittelu on ollut hyvin suunnitelmallista, ammattimaista sekä nousujohteista.

Oululaislähtöisten NHL –pelaajien muodostaman treeniryhmän viikko-ohjelma muodostuu jokaisena arkiaamuna vedettävistä yhteistreeneistä, niitä täydentävistä jääharjoituksista sekä iltaisin ja viikonloppuna toteutettavista omatoimisista harjoituksista.

Prässin kanssa on helppoa tehdä töitä, kehuu Jokinen ja viittaa juuri siihen, että hän saa itse päättää mitä kehitetään, valmentajien ratkaistessa sen, millaisilla harjoitteilla eli miten paras lopputulos saavutetaan.

Ammattilaiskiekkoilijan kesäkauden viikko-ohjelma

Maanantain fysiikkatreeni koostuu huolellisten lämmittelyiden lisäksi ala- ja keskivartalon lihaksia painottavasta punttitreenistä. Harjoitukset käynnistyvät aina huolellisella lämmittelyllä, jossa pienen hölkän jälkeen pääpaino on toiminnallisissa liikkuvuus- ja lihaskuntoliikkeissä, jotka toteutetaan viiden liikkeen kiertotreeninä. Näin kroppa saadaan lämpimäksi koordinaatiota, lantioseudun liikkuvuutta sekä tukilihasten lihasvoimaa samalla kehittäen. Lämmittelyn perään tempaistaan vielä pari kertaa viikossa hermostoa eli nopeutta ja räjähtävyyttä kehittävät nopeusharjoitteet.

Varsinainen maanatain treeniosuus koostuu luisteluvoimaa kehittävästä punttitreenistä. Liikkeet vaihtelevat treenistä toiseen ja niiden vaikuttavuutta on tutkittu muun muassa Fibrux –lihasaktivaatiomittarin avulla. Treenin tavoitteena on kehittää niin lantioseudun lihaskuntoa, liikkuvuutta kuin myös elastista voimantuottoakin.

Tiistaina vuorossa on levypainokuntopiiri, joka toteutetaan 10-15 kiloisen levypainon avulla ja jossa painotetaan koko kehoa kuormittavia toiminnallisia liikkeitä, keskivartaloa unohtamatta. Päivän toinen treeni toteutetaan illalla noin 45-60 minuutin mittaisena aerobisena harjoitteena, joka toteutetaan testien sekä laktaattimittausten pohjalta määritetyillä, optimaalisilla sykealueilla. Sen päätteeksi tehdään vielä parinkymmenen minuutin keskivartalotreeni venyttelyillä täydennettynä.

Keskiviikkona vuorossa on huoltavampi päivä, joka starttaa Jussille sekä huippumaalivahti Pekka Rinteelle räätälöidyllä joogatunnilla, jonka Sami ja Katja järjesti miehille heidän pyynnöstään. Sen ohjaa Teknopalatsin joogasalissa Niina Ailovuo. Tunneilla on kokeiltu myös katosta roikkuvia joogaliinoja, joilla saadaan lantion, lonkan ja takateisien alueelle vieläkin tehokkaampia liikkuvuusharjoitteita aikaiseksi. Uutena tuttavuutena miehet ovat kokeilleet tänä kesänä myös hermoston palautumista nopeuttavaa Tre –menetelmää varsin hyvin kokemuksin. Siinä keholle pyritään antamaan voimakkaan stressin kaltainen tärinäreaktio, joka rentouttaa sekä palauttaa kehoa sen omien korjausprosessien avulla. Jussi kertoo NHL –seura Florida Pantersin hyödyntävän kauden aikaisessa lihashuollossaan venyttelyn sekä hieronnan elementtejä yhdistelevää Active releace –menetelmää palautumisen tehostamiseen. Keskiviikkoillan ohjelmana on lihaksia ja kalvorakenteita muokkaava hieronta, jonka jälkeen on hyvä ponnistaa viikon jälkimmäisen puoliskon treenien kimppuun.

Torstai on jälleen kahden treenin päivä, joista ensimmäinen starttaa tutuilla lämmittelyillä ja jatkuu toiminnallisella ja koko kehoa kuormittavalla hiekkasäkkitreenillä. Se koostuu kymmenestä liikkeestä, joissa 30 sekunnin työjaksoa seuraa aina 30 sekunnin palautus. Kierroksia kiertotreenissä tehdään kolme, jonka jälkeen jäähdytellään sekä venytellään. Päivän toisena fysiikkatreeninä tehdään ylävartalopainotteinen punttiharjoitus lajinomaisia voimaliikkeitä painottaen.

Viikon viimeinen yhteistreeni on perjantaiaamuna toteutettava ns. Prässitreeni, joka koostuu crossfit –henkisistä kelkan työnnöistä, köysien veivaamisesta, boxi –hyppelyistä, viivajuoksuista, punnerruksista, pallonheitoista sekä muista toiminnallisista harjoitteista. Se painottui alkukesästä kestovoiman harjoittamiseen, mutta on jalostunut treenikauden edetessä anaerobiseen kuormituksen kestämiseen sekä nyt kauden lähestyessä räjähtävämpään nopeusvoimaharjoitteluun.

Kuormitusta ja palautumista seurataan sykemittarein, Firstbeatin sovelluksen avulla, sekä pelaajien ilmeitä lukien. Jos homma alkaa mennä väkinäiseksi, keskeytetään tekeminen ja pidetään huoli siitä, että homma pysyy sähäkkänä sekä suoritustekniikoiltaan puhtaana.
Lauantai siten huilaillaan ja sunnuntaina vuorossa on vapaavalintainen aerobinen treeni, jonka voi toteuttaa halutessaan vaikka golf –kierroksen tai tenniksen peluun merkeisessä.

Mies, jonka kanssa on helppo tehdä töitä

Jussi on nauttinut treenaamisesta Prässi -tiimin valmennuksessa yhdessä muun treeniryhmän kanssa. Hän kehuukin valmentajia pedanteiksi, hyvin jokaiseen treeniin valmistautuvaksi ammattilaisiksi, joiden tieto-taito tekee vaikutuksen. Parasta valmennuksessa on kuitenkin luotettava, keskusteleva ja kuunteleva ote, jonka pohjalta etsitään yhdessä paras vaihtoehto ongelman ratkaisemiseksi. Lisäksi valmentajat saavat Jokiselta palautetta positiivisuudestaan, jonka ansiosta tähtikiekkoilijoiden treeneissä fiilis on korkealla ja läppä lentää, kuitenkaan tekemisen laadusta tinkimättä.

Prässin kanssa on helppoa tehdä töitä, kehuu Jokinen ja viittaa juuri siihen, että hän saa itse päättää mitä kehitetään, Samin ja Katjan ratkaistessa sen, millaisilla harjoitteilla eli miten paras lopputulos saavutetaan.

Entä miten Sami ja Katja sitten luonnehtivat Jussia valmennettavana?

Jussissa korostuu monen vuoden ammattilaisuus. Jussi on suunnitellut oman kalenterin jo huhtikuussa valmiiksi koko kesän ajalle, jolloin valmentajien on helppo suunnitella harjoittelun ohjelmointi mahdollisimman tehokkaaksi. Jussin merkitys koko harjoitusryhmälle on suuri, koska Jussi näyttää omalla tekemisellä mallia ja suuntaa tekemisen tasosta harjoituksissa. Varsinkin nuoret pelaajat saavat hyvää oppia, mitä ammattilaisuus ja itselle tekeminen tarkoittaa. Tämä on vähän vierasta niille pelaajille, jotka ovat harjoitelleet vain joukkueen mukana.
Valmennussuhde rakentuu vuorovaikutukselle ja se toimii Jussin kanssa erinomaisesti.

Jussi tietää mitä hän tarvitsee ja yhdessä valmennusryhmän ja Jussin kanssa etsitään aina paras vaihtoehto tavoitteeseen pääsemiseksi. Jääkiekkoryhmän syvin ajatus valmennuksellisesti piilee siinä, että haluamme tehdä kesällä niitä asioita, mitä huomaamme talven aikana jäällä ja peleissä tarvitsevamme. Jussin kohdalla olemme halunneet kehittää liikettä ja luistelun tehokkuutta. Lisäksi olemme panostaneet ravitsemuksen ja harjoittelun kautta vieläkin urheilullisempaan elämäntapaan. Jussi on toteuttanut kaikki asiat enemmän kuin kiitettävästi ja tavoittelemamme asiat ovat alkaneet näkyä jo jäällä. Jussi liikkuu terävemmin ja jaksaa pitää yllä kovempaa tempoa.

Jussi on ihmisenä reilu ja avoin ja yhteistyö Jussin kanssa toimii mutkattomasti.