Jukka Konttinen tuli Prässin asiakkaaksi vuonna 2015. Jukka edusti yhtä tyypillisimmistä asiakasryhmistämme, painonpudottajaa. Jukan tarina on vertaansa vailla! Hyppää tarinaan ja lue Jukan kokemukset valmennuksesta

Jokainen asiakas ansaitsisi oman tarinansa, sillä vuosien aikana olemme saaneet viedä läpi mitä erilaisimpia ja hienompia asiakassuhteista.

Valmennettavia on huippu-urheilijoista liikuntaa ensikertaa aloitteleviin. Kaikkia heitä yhdistää yksi päämäärä – Intohimo oman kunnon kehittämiseen ja parempaan elämän laatuun.

Vuosien aikana on valmennuksessa tullut esille yksi uusi asia. Asiakkaiden työnantajat ovat alkaneet panostamaan työntekijöiden kunnon kohottamiseen maksamalla Personal trainer –sopimuksen tai mahdollistaneet asiakkaan harjoittelun työaikana.

Meille asia on helppo ymmärtää. Hyvässä kunnossa oleva hyvä ja osaava työntekijä on yritykselle kultaakin kalliimpi voimavara. Yritys saa satsaamansa summan rahaa tai aikaa varmasti moninkertaisesti takaisin, parantuneen työtehon ja pienenevien sairaspoissaolo-päivien takia. Työntekijän näkökulmasta sitoutuminen työhön ja työhyvinvointi paranee entisestään. On aina mukava että tulee huomatuksi – että meistä välitetään.

Yksi menestystarinoista on Jukka Konttisen tarina. Jukan työnantaja SystemaStore otti yhteyttä Prässiin ja halusi tarjota työntekijälle mahdollisuuden harjoitella työaikana. Jukan tavoitteena oli kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin metsästäminen. Remonttiin meni liikuntatottumukset, ruokavalio ja paljon muuta.

Jukka mitä ajattelit ensimmäiseksi kun kuulit mahdollisuudesta harjoitella ohjatusti puoli vuotta tietäen että moni asia tulee muuttumaan?

Olin miettinyt asiaa jo pidemmän aikaa, mutta en ollut itse saanut aikaiseksi tehdä päätöstä aloittamiseen. Toimitusjohtajan tätä ehdottaessa en miettinyt sen enempää vaan innostuin heti ehdotuksesta. Ilmoitin tästä heti työkavereillekin, joten asiasta tuli alusta pitäen yleinen puheenaihe työpaikalla, joka taas kannusti itseä onnistumaan tavoitteessa.

Alussa mietitytti, miten tämä elämäntapamuutos lähtee menemään, mutta vaakakupissa oli kuitenkin oman terveyden parantaminen.Perheeltäni olen saanut tähän kaiken tuen, joka on todella tärkeä asia.

Ruokavalion noudattaminen ja sen muuttaminen oli varmasti yksi iso muutos. Miten omasta mielestä söit ennen valmennusta ja miten muutit ruokavaliota valmennuksen aikana.

Aikaisemmin: 
Aamu klo 6 alkoi voileivällä ja teellä, puolenpäivän jälkeen lounaalle tukevasti seisovasta pöydästä, välipalaksi iltapäivällä suklaata/pullaa, päivällisellä klo 19 kotiruokaa iso annos, jälkkäriksi jotain makeaa, iltapalaksi leipää ja teetä,vettä alle litra päivässä.

Nykyisin:
Aamulla kaurapuuro, raejuusto, pellavansiemenrouhe ja omena, lounaalla vihanneksia, salaattia, kanaa tai kalaa ja hedelmä, välipalana rahka, marjat, hedelmät tai pähkinät, päivällinen vihanneksia, salaattia, kanaa tai kalaa (yleensä eri kuin lounaalla) ja hedelmä, iltapalalla pyrin välttämään hiilareita eli esim. munakas, vettä juon päivässä vähintään 3 litraa, yleensä menee 4-5 litraa.

Nautin nykyisin todella paljon hiihtämisestä ja maastopyöräilystä. Olen tehnyt näissä paljon intervalli -harjoituksia ja sillä tavalla maksimaalinen hapenottokykyni ja kestävyyskuntoni on parantunut rutkasti

Oliko ruokavalion muutos helppoa?

Alussa haettiin kaloreiden määrää painon pudotukseen, mutta loppujenlopuksi se oli helppoa ja nyt ruokailusta on tullut säännöllistä noin kolmen tunnin välein

Sinulla oli ylipainoa ja olit halunnut päästä siitä eroon. Paljonko painoit aluksi ja paljonko painat nyt?

Lähtöpaino oli huhtikuussa 139,8 kg ja nyt helmikuun puolessa välissä 93 kg.

Mikä on olo tällä hetkellä? Koetko että olet joutunut luopumaan ruokavalion suhteen jostakin?

Olo on huomattavasti pirteämpi ja päivittäiset askareet sujuvat kevyemmin. Ruokavaliossa en koe joutuneeni luopumaan mistään, päinvastoin se on monipuolistunut. Makeanhimokin meni ohitse vajaassa kuukaudessa.

Sait joka kuukausi harjoituskalenterin, jossa kuukauden jokainen päivä oli ohjelmoitu erikseen. Koitko että kalenterista oli apua tavoitteiden saavuttamiseksi?

Kalenterista oli alussa suuri apu, kun ei itse tarvinnut huolehtia treenikertojen määristä ja tyypistä, koska alussa kaikki on muutenkin niin uutta.

Olit aikanaan harjoitellut myös paljon kuntosalilla. Saitko jotain uusia ideoita harjoitteluusi kuntosalilla?

Olin harjoitellut aikanaan yli 20v sitten paljon kuntosalilla perusliikeitä (kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus jne.), joten nykyaikaisten laitteiden turvalliseen käyttöön salilla tarvitsin alussa apua. Varsinkin kahvakuula oli ihan uusi juttu ja pidän nykyisin siitä todella paljon

Kestävyyskuntoharjoittelu oli aluksi sinulle vähän vieraampi asia. Mitä mieltä olet kestävyyskuntoharjoittelusta tällä hetkellä? Mikä oli suurin oppisi kestävyyskuntoharjoittelusta?

Todellakin tämä kestävyysharjoittelu oli jäänyt kokonaan yli 20v sitten. Nautin nykyisin todella paljon hiihtämisestä ja maastopyöräilystä. Olen tehnyt näissä paljon intervalli -harjoituksia ja sillä tavalla maksimaalinen hapenottokykyni ja kestävyyskuntoni on parantunut rutkasti.

Mitä jäi käteen? Mitä omasta mielestä saavutit puolen vuoden aikana?

Saavutin puolen vuoden aikana omat ja valmentajan tavoitteet. Alussa pidetyssä kuntotestissä sain heikon arvosanan ja loppu kuntotestissä hyvän arvosanan. Opin valmennuksen aikana terveelliset elämäntavat ja liikunnan riemun. Valmentajan tsemppaus oli ainakin omalta osaltani kullanarvoinen asia.

Puolen vuoden jakso päättyi muutama kuukausi sitten. Mitä sinulle kuuluu nyt? Onko liikunta ja terveet elämäntavat jääneet osaksi elämää?

Olen päässyt verenpainelääkkeistä ja uniapnealaitteesta eroon. Verikokeet osoittivat, että mm. kolestrolin ja verensokerin arvot ovat erittäin hyvät. Alussa verenpaineet olivat ilman lääkitystä 160/100 ja lepopulssi 65, tällä hetkellä 105/60 ja lepopulssi 46. Yllätän edelleenkin päivittäin itseni, kuinka kuntoni on parantunut. Liikunnasta on tullut jo päivittäinen tapa ja terveelliset elämäntavat ovat tulleet jäädäkseen. Oma tavoite on painaa 80 kg kahden vuoden sisällä. Pidän edelleenkin kirjaa netissä kalorilaskurissa päivittäin ja kirjaan samalla liikunnan määrän syke/aktiivisuusmittarin perusteella. Tarkoitus olisi testauttaa ennen kesää nykyinen kunto, jokohan sitä olisi kiitettävällä tasolla!

Jukan tarina oli siis vain yksi tarina vuoden varrelta. Samanlaisia tarinoita vuoteen mahtuu useita. Kaikissa tarinoissa keskiössä on asiakas, ei valmentaja. Onnistuneeseen valmennussuhteeseen kuuluu aina motivaatio, joka lähtee asiakkaasta. Valmentajan osaksi jää ohjailla asiakasta kohti tavoitetta. On ilo olla mukana tässä prosessissa!