Jonna Ruokamo tuli valmennukseen äitiysloman jälkeen. Jonnan tausta oli urheilullinen, mutta viimeiset vuodet oli menneet lasten ehdoilla ja kunto oli päässyt rapistumaan. Nyt Jonna halusi takaisin kuntoon, jossa oli ollut aiemmin.

Ennen paljonkin urheillut Jonna tuli Prässin valmennukseen neljännen lapsen syntymän jälkeen. Aikoinaan pesäpalloa ja salibandyä pelannut Jonna oli keskittynyt muutamat edelliset vuodet omaan yritykseen ja sen kehittämiseen, sekä lasten kanssa arkiseen touhuiluun. Jonnan tavoitteena oli päästä takaisin siihen hyvään kuntoon, jossa hän oli suuremman osan elämästään ollut.

Jonnan lähtötaso oli, mm. Paino 58,6, rasvaprosentti 32,6, vyötärö 83, vatsalihastestit, 4 toistoa, punnerustesti 13 toistoa, kyykkytesti 27 toistoa

Jonnan lopputestin tulos, mm. Paino 53,4, rasvaprosentti 20,3, vyötärö 72, vatsalihastestit, 24 toistoa, punnerustesti 21 toistoa, kyykkytesti 34 toistoa.

Jonna miten kuvailisit omaa kuntoa valmennuksen alussa?

Yleiskuntoni oli varmaankin kohtalainen sillä pelailin

silloin tällöin salibandya mitä töiltä ja perheeltä ehdin. Sen sijaan lihaskuntoni etenkin keskivartalon osalta oli todella heikko! Kun itsekseni yritin koti-lattialla tehdä vatsalihaksia ja tajusin ettei niistä ollut mihinkään päätin että asialle on pakko tehdä jotain!

Mitkä asiat vaikuttivat mielestäsi siihen että lopputulos 6kk valmennuksen jälkeen oli niin huikea!

Ilman muuta oma hanakka päätös ja halu onnistua ja tehdä kaikki treenit niin hyvin kuin vain on mahdollista auttoi varmasti asiaa, mutta jotta jaksoi tsempata iltamyöhällä kun muu talo nukkui itsensä vielä kotitreenin pariin johtui täysin ammattitaitoisesta pt:stä! Luotin ja luotan edelleen täysin siihen mitä valmentaja sanoi ja käski tehdä ja huomasin hyvin pian, että kun ei sooloile vaan tekee kuten käsketään tuloksia tulee! Tämän oivallus johti siihen, että tiesin että en käytä aikaani turhaan, vaan tekemällä kuten oli suunniteltu pääsin haluttuun tavoitteeseen.

Alkuperäinen haaveeni oli päästä takaisin siihen kuntoon missä olin ollut joskus ennen lapsia,mutta täytyy sanoa että tällä hetkellä olen paremmassa kunnossa kuin koskaan ja sain kipinän treenata vieläkin tavoitteellisemmin

Mitkä asiat valmennuksessa miellyttivät sinua eniten?

Ruokavalio ja ylipäänsä ravintoon liittyvä tieto tuli tarpeeseen. Myös suunniteltu treenikalenteri oli ihan mahtava juttu, sekä yhteiset treenit joiden jälkeen tuskin jaksoi juomapulloa nostaa 😀

Minkälaisia harjoituksia teit valmennuksen aikana?

Alkuun treenasin pääsääntöisesti kotona lihaskuntoa ja peruskestävyyttä kun nuorin lapsi oli vielä niin pieni. Sitten mukaan tuli salitreenit ja intervallejakin tuli vedettyä kesän aikana. Näiden lisäksi kävin omissa “laji-treeneissä” aina kun ehdin ja pääsin ja tietysti toiminnallisissa Prässi-treeneissä.

Miten kuvailisit ravitsemustasi ennen valmennusta ja valmennuksen jälkeen?

Ennen valmennusta ruokavalioni oli hunningolla, tämä oli yksi syy miksi otin Prässiin yhteyttä. Söin mieluusti nälkään makeaa, kasviksia ja viljoja hyvin vähän. Valmennuksen aikana ruokavalio meni täysin uusiksi, herkut jäivät herkkupäiviin, pyrin syömään vähägluteiinisesti ja jätin maitotuotteet kokonaan pois. Uudesta terveellisestä ruokavaliosta tuli loppujen lopuksi aika helposti osa jokapäiväistä elämää.

Mitä asioita valmennuksesta jäi sinun työkalupakkiin? Miten olet ajatellut jatkaa harjoittelua?

Valmennuksesta sain paljon tietoa treenaamiseen ja ruokavalioon liittyen, sekä opin kuuntelemaan ja arvostamaan omaa kehoa ja sen terveyttä.Kaiken kaikkiaan valmennuksesta jäi ihan mahtavan energinen fiilis! Alkuperäinen haaveeni oli päästä takaisin siihen kuntoon missä olin ollut joskus ennen lapsia,mutta täytyy sanoa että tällä hetkellä olen paremmassa kunnossa kuin koskaan ja sain kipinän treenata vieläkin tavoitteellisemmin. Tällä hetkellä olen mukana Prässin fitness-tiimissä ja treenimotivaatio on korkealla!

Kenelle voisit suositella valmennusta?

Ihan kaikille!